Olav Breinbjerg i ’DTU-ESA Spherical Near-Field Antenna Test Facility’.  Foto Christian Breinbjerg

H.C. Ørsted-pris tildeles førende forsker i elektromagnetisme

Friday 14 Aug 20

H.C. Ørsted Forskertalentpriser

H.C. Ørsted selskabet uddeleler årligt H.C. Ørsted Forskerprisen. Det sker den 14. august, på H.C. Ørsteds fødselsdag.

Ud over Forskerprisen uddelte selskabet to Forskertalentpriser:

Den ene gik til Dennis Valbjørn Christensen, DTU Energi. Han leder DTU’s laboratorium for overflader og grænseflader samt DTU Energis forskning inden for Internet of Things og forsker i elektromagnetisme i nanosystemer.

Den anden pris modtog Anne E. B. Nielsen, der er forskningsgruppeleder ved Max-Planck-instituttet i Tyskland.

Prisen er indstiftet af H.C. Ørsted Selskabet og Langeland Kommune med støtte fra Energiselskabet Ørsted.

Årets H.C. Ørsted Forskerpris går til professor Olav Breinbjerg, der er en af verdens førende forskere i antenneteknologi. Grundlaget for Olav Breinbjergs forskning er elektromagnetismen, som H.C. Ørsted opdagede for 200 år siden.

H.C. Ørsted Selskabet uddeler hvert år en pris for at hylde H.C. Ørsteds indflydelse på kultur, kunst og videnskab. Inden for videnskabens verden er H.C. Ørsted nok mest kendt for sin opdagelse af elektromagnetismen, der fandt sted for nøjagtig 200 år siden.

Formanden for H.C. Ørsted Selskabet, Troels Krøyer, er glad for, at det netop i år er muligt at tildele prisen til en ledende forsker, som arbejder med elektromagnetisme. Han siger:

”Olav Breinbjerg er en af verdens førende forskere inden for antenner, antennemåling og beregningsteknikker til anvendelse i trådløs kommunikation. Hans forskning har vidtrækkende betydning og stor samfundsmæssig relevans. Olav Breinbjergs forskning bygger direkte på H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen, og det er derfor ekstra festligt netop i år at kunne tildele ham H.C. Ørsted Forskerprisen."

Olav Breinbjerg har gennem hele sin karriere forsket i elektromagnetisme med fokus på en lang række anvendelser af vital samfundsmæssig betydning. Hans internationale anerkendelse stammer særligt fra hans væsentlige bidrag inden for antenner og målinger af antenner, der skal operere fra satellitter. Han har på DTU bidraget til udviklingen af en særlig antenne-målemetode, der sikrer en meget høj nøjagtighed af målinger ved mikrobølgefrekvenser, som anvendes både i antenner og i bl.a. mobiltelefoner, radar, satellitter, medicinsk udstyr og sikkerhedssystemer.

I dag er Olav Breinbjerg leder af DTU Elektros forskningsgruppe ’Electromagnetic Systems’ og af laboratoriet ’DTU-ESA Spherical Near-Field Antenna Test Facility’, der er et af verdens mest avancerede radiodøde laboratorier med samme forhold som i det ydre rum. Her gennemføres målinger af mange af de antenner, som det europæiske rumagentur, ESA, efterfølgende sender ud i rummet. Det har bl.a. omfattet Ørsted-satellitten og de nye europæiske meteorologiske satellitter, MetOp Second Generation, der bl.a. skal bruges til overvågning af klimaet.

Tidligere er Olav Breinbjerg blevet tildelt en lang række hædersbevisninger, både for sit faglige arbejde og formidlingen af det. Han har således fået prisen som årets underviser på DTU, bl.a. for sin undervisning om grundlæggende elektromagnetisme, der nu er blandt universitetets mest populære kurser.

Blandt de faglige hædersbevisninger kan nævnes U.S. Fulbright Research Scholar Award, AEG Elektron Foundation's Award, AMTA Fellow og IEEE Fellow.