Samel Aslanagic (Foto: DTU)

Hvordan formidler man Ørsteds opdagelse?

Wednesday 04 Mar 20

Samel Arslanagic
Associate Professor and Head of Electromagnetic Systems
DTU Space

Aflysning

EuCAP 2020-konferencen den 15.-20. marts 2020 er blevet aflyst pga. coronavirus-situationen.
Læs mere her
.
Elektromagnetisme er et abstrakt fænomen, der kan være vanskeligt at forstå. International konference sætter i anledning af Ørsted-året fokus på, hvordan undervisning af universitetsstuderende i emnet bedst tilrettelægges.

EuCAP, European Conference on Antennas and Propagation, er den største europæiske konference for forskere og virksomheder, der arbejder med elektromagnetisme og elektromagnetiske bølger inden for så forskellige felter som mobiltelefoner, satellitter, medicinsk udstyr, sikkerhedssystemer og radarer.

Konferencen afholdes i marts måned i København, og som noget nyt er der et helt spor på konferencen dedikeret til undervisning i elektromagnetisme, antenner og mikrobølger.

En af bidragsyderne til denne del af konferencen er lektor Samel Arslanagic, DTU Elektro, der gennem de sidste 11 år har varetaget universitets kurser i elektromagnetisme.

”Det er en særlig ære at have ansvaret for dette kursus, der kan spores tilbage til grundlæggeren af DTU, H.C. Ørsted. Han opdagede for 200 år siden elektromagnetismen, som jeg i dag giver vores studerende indblik i,” siger Samel Arslanagic.

Kåret som årets underviser på DTU
I 2018 og 2019 fik Samel Arslanagic tildelt udmærkelsen som DTU Elektro’s ’Best Teacher of the Semester’ samt titlen som årets underviser på hele DTU. Hans kursus i elektromagnetisme og trådløs kommunikation var tidligere frygtet blandt de studerende som vanskeligt pligtstof, men er i dag et af de mest populære kurser.

Der er da heller ingen tvivl om, at Samel Arslanagic brænder for at formidle sin viden og det komplicerede stof på en måde, der engagerer de studerende.

En del af hemmeligheden bag den gode formidling af elektromagnetisme har Samel Arslanagic beskrevet i en videnskabelig artikel, der indgår som en del af den kommende EuCAP konference. Her beskriver han kursets forløb, og hvad de studerende sætter størst pris på.

”Jeg har særligt fået ros for de video-tutorials, jeg har fremstillet til kurset. Videoerne er en kort præsentation med min tilhørende forklaring på nogle af de sværeste elementer af elektromagnetismen. Dem springer lærebøgerne ofte let henover,” siger Samel Arslanagic.

De foreløbig 20 videoer betyder, at de studerende altid har mulighed for at få en forklaring på det vanskelige stof, selvom de har forladt undervisningslokalet.

Kursets succes er også begrundet med en god struktur, så de studerende ved, hvad de skal lave hvornår samt de tilhørende laboratorieøvelser, der gør det abstrakte emne konkret. Derudover har de studerende givet udtryk for, at dygtige og engagerede undervisere med evne til pædagogisk at forklare elektromagnetisme med velkendte eksempler fra dagligdagen er væsentligt.

”På den måde går vores kursus i H.C. Ørsteds fodspor. Ørsted var for et par hundrede år siden meget optaget af at formidle sin viden for at løfte befolkningens vidensniveau. Endda i en sådan grad at han selv betalte for at leje lokaler, så han kunne holde foredrag for ganske almindelige folk,” siger Samel Arslanagic.

Udstilling og oplæg om elektromagnetismens opdagelse

I anledning af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetisme vil der på EuCAP konferencen være en række indlæg om Ørsteds opdagelse og elektromagnetismens historie.

Oplæggene bliver suppleret af en udstilling, som Samel Arslanagic står bag. Her er det bl.a. muligt at se en kopi af det apparat og den magnet, som Ørsted i sin tid anvendte samt hans originale artikel om elektromagnetisme fra 1820.

OBS!

Fredag den 6. marts 2020 har den danske regering indført yderligere foranstaltninger til at imødegå den udviklende coronavirus-situation; Regeringen annoncerede blandt andet, at møder med mere end 1000 deltagere skulle annulleres eller udsættes.

The 14th European Conference on Antennas and Propagation - EuCAP 2020 - kan således ikke finde sted som planlagt fra 15. til 20. marts 2020 i København.